Resa till Hälsingland

Foto: Beng A. Lundberg, Riksantikvarieämbetet

Tid och plats: 29 september till 2 oktober.

Svenska fornminnesföreningens medlemmar inbjuds till en kulturhistorisk landskapsresa till Hälsingland den 29 september till den 2 oktober.

Vi har glädjen att återigen kunna bjuda in till en ny resa i serien svenska landskap efter en längre paus. Denna gång reser vi norrut till det sydliga Norrland, till det vackra och intressanta Hälsingland, en fyradagarsresa med bekväm turistbuss. Vi kommer att bo på Forsa folkhögskola, strax utanför Hudiksvall, varifrån vi gör spännande
dagsutflykter i framför allt den nordöstra delen av landskapet.

Hälsingland har mycket att erbjuda den kulturhistoriskt intresserade resenären med besöksmål som minner från stenålderns boplatser, via järnålderns gravar, medeltidens rika kyrkokonst fram till de senaste århundradenas industriminnen och stolta hälsingegårdar, de sistnämnda även på UNESCO:s världsarvslista.

Under resan kommer vi att promenera vissa sträckor, delvis på naturunderlag. För att få fullt utbyte av resan bör du kunna förflytta dig utan alltför stora svårigheter.

Preliminärt program för resan:
Torsdag den 29 september
Tåg på egen bekostnad till Gävle, där vår buss från Hudiksvalls taxi och buss, hämtar vid centralstationen kl. 10.00.

Besök i Söderhamns Ulrika Eleonora kyrka, en korskyrka i barock och Faxeholmen med de medeltida ruinerna av fogdefästet Faxehus. Vi fortsätter till den sevärda kyrkomiljön i och kring Trönö gamla kyrka innan vi äter lunch på fiskrestaurangen Albertina i fiskeläget Skärså. Vi fortsätter längs kusten norrut och når fram till Enångers gamla kyrka med rik målningsskrud och talrika helgonskulpturer av bl.a. Hakon Gullesson. Efter att passerat Iggesunds gamla bruk med smedja och masugn besöker vi den medeltida Njutångers kyrka innan vi når fram till Forsa folkhögskola. Kvällsmat på folkhögskolan.

Fredag den 30 september
Förmiddagen ägnas åt Hälsinglands museum där vi får tre sakkunniga guidningar av utställningarna, bland annat medeltida kyrkoskulptur, konstnären Johan Steens måleri, Rosa Taikons ateljé, Alftabonaderna och Malstastenen. Efter en guidning i den vackra fiskar- och handelsstaden Hudiksvall äter vi gemensam lunch innan vi på eftermiddagen ägnar oss åt den kultur- och naturhistoriskt intressanta halvön Hornslandet med bl.a fiskelägen, bronsåldersgravar och säregen natur. Kvällsmat på
folkhögskolan.

Lördag den 1 oktober
På morgonen beser vi med guide Forsa linspinneri och katolska kapellet innan vi fortsätter till Forsa kyrka med bl a Forsaringen, med en av Sveriges äldsta lagtexter inristade med runor. Vi fortsätter med en tur i det vackra hälsingska kulturlandskapet runt Dellensjöarna, där vi bl a besöker Delsbo, Bjuråker och Norrbo. Dagen avslutas med de två tidigmedeltida kyrkorna i Hög och Hälsingtuna. Tillika finns här att bese järnåldersgravfält och högar samt en fornborg. Kvällsmat på folkhögskolan.

Söndag den 2 oktober
Resans sista dag gör vi en längre tur längs med Ljusnans dalgång där vi stannar i Vallsta, Arbrå kyrka och Bollnäs. I Bollnäs beser vi den delvis medeltida kyrkan med ett mycket rikt bestånd av medeltida konstverk. Innan vi når fram till slutmålet med bussfärden besöker vi Söderala romanska korskyrka, en av Norrlands äldsta, och Erik Andersgården i Aske by. Vi beräknas vara vid Söderhamns resecentrum senast
kl. 17.00. Lämpligt tåg söderut avgår kl. 17.26. Vänligen notera att tågresa måste ombesörjas av varje deltagare själv.

I resans pris, 4200 kr, ingår bussresa enligt ovan, chaufförens tjänster, logi i enkel- eller dubbelrum på Forsa folkhögskola med dusch/WC i korridoren (några få rum har egen dusch/WC), alla inträden, reseledare, externa guider på flera av besöksmålen, frukost dag 2-4, lunch och kvällsmat dag 1-3 samt lunch dag 4. För- och eftermiddagskaffe ingår vid några tillfällen, i övrigt erbjuds busskaffe att köpa. Vänligen notera att de flesta av folkhögskolans rum är enkelrum. Ange på anmälningsblanketten om det kan fungera att, även om anmäler dig som par, få två enkelrum om de få dubbelrummen är slut.

Anmälan med särskild anmälningsblankett sker till info@fornminnesforeningen.com och den skall vara tillhanda senast den 7 september.

Om du har frågor, kontakta jackie.taffinder@gmail.com eller perlin@gmail.com. Resans totala pris, 4 200 kr, inbetalas till Plusgirokonto 53 921-3 senast den 14 september. Anmälan är bindande. Se till att hemförsäkringen omfattar avbeställningsskydd, alternativt komplettera din hemförsäkring.
Med reservation för att programmets innehåll kan ändras.