Höstprogram 2024

Kära medlemmar, här kan du redan nu ta del av höstens eminenta program. Anmäl dig till de olika programpunkterna till info@fornminnesforeningen.com. Ibland är det begränsat antal deltagare, så meddela alltid att du vill delta om du vill vara säker på att få plats. Arrangemangen är för alla våra medlemmar. Vi prickar av dig innan det börjar.

Har du inte någon e-postadress? Anmäl dig via telefon till klubbmästare Linda Qviström tel. 072-72 98 200 alt. ordförande Nanouschka Myrberg Burström, tel. 070-49 41 44.

Du kan ladda ned programmet komplett med fina bilder här nedan:

Monteliusmedaljen 2024
Fredag 6 september kl. 14.30-17.00. Plats: Historiska museet, Narvavägen 13–17, sal Hörsalen. Föranmälan krävs, se särskild inbjudan som skickades ut 11 juni i samband med medlemsbrevet.

Medaljen till Oscar Montelius minne delas ut till professor Bjørnar Olsen, Tromsø. Medaljceremoni samt föredrag av professor Mats Burström och professor Bjørnar Olsen. Förfriskningar serveras. Alla medlemmar har fått en inbjudan i samband med det senaste medlemsbrevet.

Hällristningarnas värld
Onsdag 18 september kl. 18.00. Plats: Historiska museet, Narvavägen 13-17, Hörsalen. Föranmälan krävs, ca 50 platser. Hämta din gratis biljett i kassan i samband med evenemanget.

´Professor Johan Ling, Göteborgs universitet, presenterar sin nya bok. Vi får en inblick in i de sydskandinaviska hällristningarnas sällsamma värld och tas med på en resa från Ångermanland ned till Skåne och upp längs västkusten till världsarvet i Tanum.

Boken kommer finnas till försäljning på plats.

Med professor Johan Ling, Göteborgs universitet.

Exkursion i Uppsala
Lördag 21 september kl. 10.30-16.00. Mötesplats: Uppsala domkyrka., framför huvudentrén (västportalen).

Dagen ägnas åt det nyöppnade Museum Gustavianum (https://www.uu.se/gustavianum), åt Uppsala domkyrka och dess närmaste omgivningar samt åt en runstensvandring som avslutas i Klosterparken senast kl 16.00. Vi kommer att få höra både om mycket gammal och mycket ny forskning och se en äkta tidsmaskin. Ett mer detaljerat program meddelas senare.

Kontaktperson: Linda Qviström. Föranmälan krävs! Max 25 personer. Kostnad: 450 kr (studentpris 300 kr) inkl. gemensam lunch.

På väg mot ett nytt Medeltidsmuseum
Onsdag 16 oktober kl. 18.00. Plats: Historiska museet, Narvavägen 13–17, sal: Bifrost. Föranmälan krävs, ca 50 platser. Pricka av dig hos vår SFF-representant vid ingången till salen.

Hur gör man för att skapa ett nytt, attraktivt, välkomnande och framgångsrikt museum? Flytten från Helgeandsholmen innebär stora förändringar för Medeltidsmuseet. Den tidigare specialbyggda utställningslokalen formad runt fasta fornlämningar byts mot Börshuset och Gamla stan. En byggnad och en plats med helt andra förutsättningar. Museichef och projektledare Lin Annerbäck berättar tillsammans med huvudproducenten Olle Vidarv om arbetet med att utveckla ett nytt museum i hjärtat av Gamlas stan och Stockholms medeltida historia.

Med Lin Annerbäck, Olle Vidarv och Tina Rodhe.

Jordskredens kulturhistoria och arkeologi
Onsdag 13 november kl. 18.00. Plats: Historiska museet, Narvavägen 13-17, sal Bifrost. Föranmälan krävs, ca 40 platser. Pricka av dig hos vår SFF-representant vid ingången till salen.

Jordskred är den vanligaste typen av geologiska naturolyckor i Sverige, och de förväntas öka mångfaldigt under detta århundrade. Händelser som Surteraset 1950, Tuveraset 1977, Smårödsraset 2006 och nu senast det stora jordskredet i Stenungsund i september 2023 är samtida naturkatastrofer som många minns – men skred och ras har även drabbat oss i det förflutna.

Arkeologen Anton Larsson föreläser om jordskred i förhistorisk och historisk tid, hur dessa påverkat de människor som bott i utsatta områden, vilka spår skreden lämnat, och om de föreställningar som nordborna haft om sådana katastrofer.

Med fil. dr. Anton Larsson.

Julmöte och föredrag av årets Hildebrandpristagare
Onsdag 4 december kl 17.00-20.00. Plats: Historiska museet, Narvavägen 13-17, sal Bifrost. Föranmälan krävs, ca 60 platser.

Julmöte med förtäring, prisutdelning samt föredrag av årets Hildebrandpristagare, som utses i september. Vidare detaljer meddelas under hösten.