Stipendier

sff_klotSvenska Fornminnesföreningen delar varje år ut stipendier till forskare, företrädesvis till doktorander. Nästa utlysning öppnar i december och sista ansökningsdag är 31 januari 2022.

Vi har sex stipendiefonder, avsedda för forskning inom arkeologi, konstvetenskap och metallurgi.

Aron Anderssons fond stödjer forskning i medeltidens konst och kulturhistoria och utdelas företrädesvis till yngre forskare (under 35 år).

Birger Nermans fond stödjer forskning inom förhistorisk, särskilt nordeuropeisk, arkeologi och utdelas företrädesvis till yngre forskare (under 35 år).

Hildebrandsfonden stödjer forskning i nordisk arkeologi, förhistorisk och medeltida numismatik samt medeltidens konsthistoria.

Inga Sernings fond stödjer forskning inom svensk förhistorisk eller medeltida metallurgi och utdelas företrädesvis till yngre forskare (under 35 år).

Ingrid Nords fond stödjer forskning som omfattar naturvetenskapliga undersökningar och/eller analyser.

Jan Peder Lamms fond stödjer forskning på området Nordens järnålder med inriktning mot arkeologi och bildkonst.

Ansökan ska innehålla:

• Uppgift om namn, personnummer, e-postadress samt bank- eller postgironummer.
  • En kortfattad redogörelse av forskningsuppgiftens art, målsättning och tänkta genomförande.
  • Det sökta beloppets storlek med kostnadsberäkning.
  • Uppgift om medel för samma ändamål erhållits tidigare eller söks samtidigt i annan fond.
  • Uppgift om forskningsuppgiften ingår i doktorandarbete.
  • Ange ej vilken enskild fond ansökan avser. Undantag är Ingrid Nords fond som skall anges.

Blankett för stipendieansökan i pdf-format kan laddas ned här: Ansökningsblankett

Även självständigt formulerade ansökningar beaktas dock. I ansökan ska då de uppgifter som efterfrågas ovan ingå.

Ansökan ska ställas till:

Svenska Fornminnesföreningen/att. Stipendiesekreteraren, c/o Medeltidsmuseet, Box 2343, 103 18 Stockholm, eller till stipendier@fornminnesforeningen.com.

Din ansökan ska vara inne senast den 31 januari. Du ansvarar själv för att ansökan är komplett. Besked till dem som beviljats medel ges före utgången av maj månad samma år. Belopp över 5 000 kr beviljas endast i undantagsfall. Undantaget är Ingrid Nords fond som delar ut bidrag upp till 10 000 kr. Bidrag ges inte till tryckkostnader eller teknisk utrustning. Doktorandarbeten prioriteras.

Har du frågor om ansökan? Kontakta stipendiesekreterare Nanouschka Myrberg Burström: nanouschka.burstrom@ark.su.se.

OBSERVERA!

Stipendiat skall inom ett år till föreningens stipendiesekreterare insända en kortfattad redogörelse för stipendiets användning. Stipendiat som ej fullföljer detta åtagande kan ej söka ytterligare stipendier. Om en stipendiat inte hunnit utnyttja stipendiet inom året bör den ansöka om förlängd utnyttjandetid alternativt återbetala beloppet. Redogörelsen sändes lämpligen per e-post till stipendier@fornminnesforeningen.com eller med post till Svenska Fornminnesföreningen/att. Stipendiesekreteraren, c/o Medeltidsmuseet, Box 2343, 103 18 Stockholm.

För att underlätta återrapporteringen, se:
Mall för återrapportering

Svenska Fornminnesföreningen kommer att på föreningens hemsida publicera beviljade anslag med bidragstagarens namn, beviljat belopp och kortfattad projektbeskrivning. Genom inlämnande av ansökan samtycker sökanden till ovan nämnda publicering samt att föreningen får behandla personuppgifterna i ansökan i den utsträckning som krävs för denna hantering.

Läs vilka som mottagit stipendium och anslag