Museiresa i vårens tid till östergyllens huvudstad Linköping

Linköpings stads sigill år 1300.

Tid: 13-14/5

Svenska fornminnesföreningen har glädjen att kunna erbjuda sina medlemmar att följa med på ett unikt arrangemang. Östergötlands museum, ett av de större och mest intressanta av länsmuseerna, slår upp sina portar efter mer än tre års renovering och omgestaltning av utställningarna. Museet ger oss en unik möjlighet att bli mottagna av museichef Olof Hermelin och få specialvisningar av utställningarna på fredagen innan det officiella öppnandet för allmänheten på lördagen. Lördag morgon får vi dessutom en specialvisning av museichef Christel Storm på slotts- och Domkyrkomuseet innan vi har möjlighet att ta del av den festliga återöppningen av Östergötlands museum.

Fredag den 13 maj

Avresa Stockholm C, (snabbtåg) kl 8.21 till Linköping med ankomst kl 9.58 (Ingår ej i resans pris, bokas och betalas separat av varje resenär, tidig bokning av tågbiljett rekommenderas).

9.58. Ankomst Linköping, promenad från stationen till Scandic Frimurarehotellet, S:t Larsgatan 14, Linköping, (ca 10 min) för att ställa in väskan, eventuellt förmiddagskaffe på egen bekostnad, promenad till Östergötlands museum, Raoul Wallenbergs plats, Linköping (ca 10 min)

11.00.  Östergötlands museum, samling utanför huvudentrén, museichef Olof Hermelin tar emot och hälsar välkommen. Vi får en rundvandring på temat förnyelsearbetet och museibyggnaden, möjlighet till samtal och att ställa frågor

12.30. (ca)  Lunch på Scandic Frimurarehotellet ingår i resans pris

13.30.  Visningar i det nyrenoverade muséet. Vi delas in i två grupper om max 15 personer per grupp, där vi får växla mellan de två visningarna (vardera ca 50 min)

I. Melanie Klein, konstintendent, visar den nygestaltade konstavdelningen

II. Per Nilsson, arkeolog och forskare, visar den kulturhistoriska basutställningen ”Vägen hit – en resa tillbaka i tiden, där resenären börjar i nutiden och reser bakåt i tiden”

14.30.  Eftermiddagskaffe på Restaurang Hagdahls, ingår i resans pris

15.00. Visning enligt ovan, den andra gruppen

16.00. Fri tid för incheckning, ev stadspromenad, besök i Domkyrkan, S:t Larskyrkan

18.30. Kvällsmåltid på Restaurang Hagdahl, Östergötlands museum. Välkomstdrink med mingel på museets nyöppnade terrass (vid tjänlig väderlek). Medlemmar i systerföreningen Östergötlands fornminnes- och museiförening är inbjudna att deltaga i kvällsmåltiden (måltidsdryck ingår ej)

Lördag den 14 maj

7.00. Frukost på hotellet, följt av utcheckning. Väska lämnas lämpligen hotellet för att hämtas på återvägen till stationen vid hemfärd. Promenad på egen hand till Sveriges äldsta, ännu bebodda profanbyggnad, Linköpings slott (ca 15 min)

9.00. Guidning på Slotts- och Domkyrkomuseet av museichef Christel Storm, möjlighet att också gå runt på egen hand

11.00. Östergötlands museum slår upp portarna för ett spännande och gediget program hela dagen och kvällen, ända fram till kl 23. Vi har möjlighet att fritt välja ur det stora utbudet av visningar, föredrag, underhållning mm. Ingen extra kostnad.  Här kan du läsa mer om programmet. Lunch på egen hand, antingen på museets Restaurang Hagdahl eller på ett närbeläget ställe i centrum. Inget organiserat program för dagen på museet. Hemresa sker på egen hand och vid egen vald tidpunkt.

Några förslag på tågtider till Stockholm under eftermiddagen: 15.26, 17.26, Tyvärr finns inte så många möjligheter under sen lördag kväll. Dessutom är enligt SJ:s hemsida banarbete planerat. Rekommenderas att boka tåg i god tid.

I resans pris 1 350 kr, ingår en övernattning i dubbelrum på Scandic Frimurarehotellet, fredagslunch på Scandic Frimurarehotellet, eftermiddagskaffe Hagdahls fredag, kvällsmåltid Hagdahls (exkl måltidsdryck) fredag, hotellfrukost på lördag, inträden till Östergötlands museum och Linköpings Slotts- och Domkyrkomuseum, samtliga guidningar enligt program, reseledning i Linköping. Enkelrumstillägg: 300 kr.

Maximalt antal 30 deltagare. Först till kvarn. Anmälan sker via anmälningsblanketten nedan, och skickas till info@fornminnesforeningen.com senast den 20 april 2022. Anmälan är bindande. Tillse att hemförsäkringen inkluderar avbeställningsskydd.

Vid frågor kontakta Per-Eric Lindgren, tel 013 27 47 48 alt 0700 89 68 52, e-post: perlin15@gmail.com

Välkommen med din anmälan!